داستان کوتاه: پاول کنستانتینویچ-ویرایش دوم


سه چهار بار چشمها
یم را باز کرده بودم و دوباره بیهوش شده بودم.
نگاهی به ساعت
آبی رنگ دایره ای شکلی که درست روبروی تخت روی دیوار آویزان است می اندازم.

 ده و چند دقیقه .

بعد بلافاصله ساعت کوچکی که روی تاقچه تخت است را برمیدارم و نگاه میکنم. این یکی کامپیوتری است.

ده و هشت دقیقه.
-
چرا ساعت زنگ نزده؟
این اولین سوالی
است که از خودم می پرسم و بعد سوالهای آشنای هر روزه و یکی دوتا سوال جدید.

زنم روی تخت کنارم نیست. حس می کنم حتی در خانه هم نیست. بلند که می شوم توی دستشویی و آن یکی اتاق را هم نگاه می کنم. با اینکه هیچ صدایی از حمام نمی آید پرده حمام را هم کنار میزنم. آنجا هم نیست.

یک سال و چند ماه است که ازدواج کرده ایم و این اولین باری است که وقتی از خواب پا میشوم  زنم در خانه نیست.

با خیال راحت میتوانم ناشتا سیگار بکشم.

پنجره را باز می کنم. نفس عمیقی می کشم و سیگارم را روشن میکنم.
احتمالا به خاطر حس روزهای آفتابی آخر پاییز است که حتی بااینکه دیر شده  چند دقیقه ای جلو پنجره می ایستم. خانه ما درست ته یک کوچه بن بست است و خوب که جایم را تنظیم کنم می توانم از فاصله بین دو خانه ای که در دو نبش سر کوچه هستند کوههای شمال تهران را ببینم. دود سیگارم را فوت می کنم توی هوا.
دو شاخه شارژر موبایل توی پریز است اما خود گوشی سر جایش نیست.  تلفن خانه هم هنوز وصل نشده . اگر زنگ در هم خراب بود بهتر می شد.
فکر میکنم حتما سیگار سر صبح اشتهایم را باز کرده که چای شیرین و نان و پنیر را به اندازه دو برابر هر روز می خورم.
 سی دی های دم دست ر
ا بر میدارم و می گذارم کنار. چند تا سی دی دیگر از زیر بقیه از توی کشو در می آورم.
-خودشه .
دریاچه قوی چایکوفسکی.

- آه . تو کجابودی تا حالا؟!
بشقابک سی دی قیژی
می کند و می رود تو. چند تا دگمه است که روی یکی یک مربع و روی دو تای دیگر دو مثلث پشت سر هم به چپ و راست چاپ شده. چقدر خوب چاپ شده که بعد از این همه مدت پاک نشده.  دستم را می گذارم روی دگمه ای که فقط یک مثلث مشکی دارد و صدا دورم را می گیرد. می افتم روی مبل دو نفره روبروی تلویزیون و سیگار قبل از رفتن را به عادت هر روز روشن می کنم.
کار هایی که قرار بود
آنروز در اداره انجام بدهم را  مرور می کنم.

سیگارم که تمام میشود بلند می شوم و میروم به سمت چوب رختی که لباس بپوشم. سر راه قفسه کتابها را که می بینم یادم میافتد که دیشب خواب دیدم. از آن خوابهایی که مطمئنم تعبیر دارد. موش بود یا شاید هم خرگوش. به موش کور هم میخورد.

دنبال کتاب تعبیر خواب می گردم.

کتابهایی که نصفه خوانده بودم و گذاشته بودم روی میز زنم برداشته و مرتب چیده جلوی بقیه کتابها.   

فکر میکنم مارگریت دوراس بیشتر طرفدار هایش را از صدقه سر همین عکسهای جوانی اش که پشت جلد کتابهایش چاپ میکند به دست آورده.

- بد هم نبوده!

 باران تابستانش را می گذارم جلو دست که تمام کنم.
یکی
دیگر را بر میدارم.
بهترین داستانهای کوتاه. آنتوان چخوف.
ترجمه احمد گلشیری.
- اینو کی خریدم؟ چقدر گلشیری داریم. احمد دیگه کدومشونه؟

و لبخند می زنم.
روی میز تحریر
یک گلدان کریستال باچند شاخه گل مصنوعی است. به گل ها دست میزنم. چقدر شبیه گل طبیعی است. دو سه تا جعبه و چند تا خرت و پرت دیگر هم روی میز است. زنم راست می گوید. واقعا مشکل جا داریم.
دیر شده
است. پس مثل موقعی که فال حافظ می گیرم  دستم را می گذارم لای کتاب و  صفحه ای را باز می کنم:
« آنا الکسیف به پیشواز من می آمد. چشم هاش ، دست ظریفی که پیش می آورد تا دست بدهد، آرایش موهاش ، پیراهن نازکی که نور از پشتش طرح اندام یک زن را نشان میداد و همه و همه تاثیری خارق العاده روی من داشت.»
چند صفحه بر می گردم عقب و داستان را از اول می خوانم. این پاراگراف رادو بار می خوانم:
« و به این ترتیب سالها گذشت. آنا الکسیف یک بچه دیگر هم به دنیا آورد. وقتی پا به خونه شون میذاشتم خدمتکار ها قلبا شاد می شدند و بچه ها فریاد میکشیدند عمو پاول کنستانتینویچ اومده.کسی نمیدونست تو وجود من چی میگذره و همه فکر میکردند که من هم خوشحالم.»
موقعی که آن داستان و دو تا داستان بعدی را می خوانم ساعت می شود دوازده. یعنی دوازده و چند دقیقه.
پنجره هنوز باز
است و پاهایم روی کف سرامیکی خانه یخ کرده . نوک انگشتان دستم هم همینطور.
فکر میکنم کاش یک تلفن به اداره زده بودم و گفته بودم امروز دیر تر می آیم یا حالم خوب نیست.
به خاطر روشن کردن سیگار زیر کتری چای ر
ا روشن می کنم. ولی خاموشش نمی کنم تا یک چای هم برای خودم بریزم.یک لحظه تصمیم می گیرم پنجره را ببندم ولی پشیمان می شوم. فکر می کنم اینطور انگار پاول کنستانتینویچ را بهتر میتوانم در سرمای روسیه درک کنم.
البته روسها به جای چای ودکا میخورند و این چیزی است که حداقل در این شرایط نمیتوان به سادگی از کنار آن گذشت.
الکل گندم هم همان کار را میکند. هر چه ته بطری پلاستیکی مانده  سر می کشم.
-زهر ماره لامسب!
کتاب هنوز دست
م است. ادامه میدهم:
« آگافیا تحت تاثیر نوشیدنی و مهربانی های بی قیدانه سافکا و گرمای خفقان آور هم آغوشی روی زمین دراز کشیده بود.
با صدای بلند گفتم آگافیا قطار خیلی وقته که اومده.
دچار عذاب بود و تا آنجا که من میدیدم برای لحظه ای جدال و دودلی سراپایش را فرا گرفته بود.اما نوعی نیروی مقاومت ناپذیر و رام نشدنی اورا از پای انداخت و دوباره بر روی بازوان سافکا فرو افتاد.»
وقتی به خودم می آیم ساعت از دو گذشته است. آسمان ابری شده و هوا کم کمک تاریک تر. نمیخواهم چراغها را روشن کنم. چراغ را که روشن کنم یعنی روز تمام می شود.
دریاچه قوی چایکوفسکی
را چند بار از سر تا ته رفته ام و آمده ام.
مثل روز های دیگر اگر
بخواهم میتوانم همه کارهای شرکت را درهمین دو سه ساعت باقیمانده تمام کنم.
با دست چپ
م لای کتاب را می گیرم
از پنجره باز نگاهی به بیرون
می اندازم.
با دست راست
م دوباره مثلث مشکی را فشار می دهم. کتاب را باز می کنم و ادامه می دهم:
« آگافیا ناگهان از جا پرید . سرش را بالا گرفت و با قدم های محکم پیش رفت. حالا میشد دید که عزمش را جزم کرده و دل و جراتی به هم زده.»

 پایان

نظرات 8 + ارسال نظر
[ بدون نام ] چهارشنبه 6 آبان‌ماه سال 1383 ساعت 04:14 ب.ظ

وبلاگت خیلی تیمیسه
با تبادل لینک چه طوری
WwW.Fbi.BlOgSky.CoM

پدرام چهارشنبه 6 آبان‌ماه سال 1383 ساعت 08:20 ب.ظ http://natoor.persianblog.com

بابک اوضاع کافه بلاگ چطوره ؟

بانوی باران پنج‌شنبه 7 آبان‌ماه سال 1383 ساعت 12:12 ق.ظ http://pouyehm.persianblog.com

زیبا بود ....قلم خوبی داری.....

سایه پنج‌شنبه 7 آبان‌ماه سال 1383 ساعت 03:47 ق.ظ http://afsoon.blogspot.com

فضاسازی شما خیلی حرفه ایه آقای آماتور!!!!

ٍٍٍصلح پنج‌شنبه 7 آبان‌ماه سال 1383 ساعت 04:48 ب.ظ

قلم بنـــویــس:از درد مـردم جـامعه٫از دل مـردم نگونبخت٫از مـردی که درون داروخانه بخاطرنداشتن قدرت پرداخت دارو دختر ۳ساله اش را به زمین می کوبد.قلم بنـــویــس از روزگاران سختی که بر مردم ایران می رود. شعر و ادبیـات پاسخگوی نیـازهای جـامعه ی فقر زده ای که آخوندها بوجـود اورده اند نیست.قلم بنـــویــس که چگونه منابع طبیعی ایران توسط کشورهای اروپایی به غارت برده میشود و درصدی هم به حیب اخوندها ریخته میشود.بشکند قلمــی که نخواهد از زبان وبلاگ نویسان وروزنامه نگاران دربند رژیم طالبانی ایران بنویسد .قلـــم از زبان مادری بنویس که دخترش توسط سگهای زنحیری ولی فقیه ربوده میشود. قلـــم تا کی خودت را سرگم شعر و ادبیات می کنی؟شعر و ادبیات نان و آزادی برای مردم به ارمغان نخواهد آورد.قلـم بنـــویــس از زندان٫شکنحه٫ سنگسارو اعدامهای ولایت زحــر.قلـــم خاک به چشم مردم مپاش وخودرا سرگرم شعرو ادبیات نکن. قلــم خود را از واقعیتها جـامعه دور مکن!

مائده جمعه 8 آبان‌ماه سال 1383 ساعت 10:14 ق.ظ http://rima-34.persianblog.com

چه حالی داری هی بازنویسی می کنی !!!
ضمنآ ما که دلمون از شیشه است چیزی به خودش نمی گیره .
می دونم درگیری ... راستی داداشت گفته بیام موهاتو کوتاه کنم ... !!!!!!!
فعلآ خداحافظ !

آوات یکشنبه 10 آبان‌ماه سال 1383 ساعت 03:00 ب.ظ http://awathiva.persianblog.com

با بقیه داستانهات فرق داره

سپینود دوشنبه 11 آبان‌ماه سال 1383 ساعت 03:38 ب.ظ http://3pnood.com

بابک خان می‌دانی؟ من این داستان‌ات را خیلی دوست دارم. نه به همین ساده‌گی‌ها شاید روزهای آفتابی و زیبای اوایل جلساتمان بود و شاید خیلی تفاوت داشت با بقیه‌ی داستان‌ها و شاید اولین بار بود که جدی به تو به عنوان یک داستان‌نویس نگاه کردم. که این دوتای آخری بیشتر. گفتی که راوی را تغییر دادی رفتم و دوباره ورسیون اول را خواندم. راوی اول شخص خب کارکرد بیشتری دارد توی همذات‌پنداری. دلنشین‌تر شدن داستان هم به این دلیل است. این داستان از آن داستان‌هایی است که من اسم اش را می گذارم داستان‌های بی‌اتفاق. نمی‌گویم لحن سرد دارد چون ندارد. درست که راوی حالت‌های خودش را کامل نمی گوید و گزارش می دهد(به شکلی بسیار عالی و انتخابی خیلی خوب) اما لحن سرد نیست. یک حسی دارد. حس "منم همینو تجربه کردم" یا حس "منم همینو می خواستم بگم" یا همان معانی ارجاعی که جذابیت را بیشتر می کند. این طور داستان‌ها کمتر تجربه شده یا کمتر موفق بوده. چون لابد ما فکر می‌کنیم داستان حتمن باید یک قصه ی برجسته داشته باشد. اما این طور نیست. این قصه شاید خیلی جذاب‌تر و با تعلیق بیشتر باشد. من دائم نگران این هستم که بالاخره راوی سرکار می رود یا نه؟ یا راوی با عذاب وجدان‌اش چه می‌کند؟ جواب زن‌اش را چه می دهد؟ از طرفی می‌خواهم بی‌خیال شود و داستان را بخواند. عرق‌اش را بخورد. موزیک اش را گوش بدهد و من هم بیشتر با او در این لذت سهیم و شریک باشم. و این حس دوگانه خیلی در خواننده برجسته است و تو خیلی خوب از پس اش بر امدی. تنها نکته در این بازنویسی برای من قضیه ی خواب است. جا داشت بیشتر به‌اش پرداخته می شد. البته می دانم که تو زیاد اهل نشانه شناسی‌ها و سمبل‌ها و نمادها و این حرف‌ها نیستی و اصلن به این داستان هم وصله‌ی ناجور می شود. اما ان خواب خیلی گنگ می‌اید و می رود. نمی‌تواند بهانه ی خوبی برای نزدیک شدن به مقوله ی کتاب و کتاب‌خانه باشد. خواب را٬ برای فرار از نمادبازی و این تیریپ‌ها(!) می‌توانی به شیوه‌ی خود داستان بسیار گزارشی و فضاسازانه و جزئی پردازانه نشان دهی. همان‌طوری که گفتم این داستان می تواند بازهم بیشتر شود. فضاسازی‌های خوبی دارد ولی باز هم جادارد برای تصویرهای بیشتر. نگران طولانی شدن و یا کسالت‌آور شدن‌اش نباش چون فکر می‌کنم با تعلیق دوگانه‌ای که دارد این اتفاق هیچ‌وقت برای خواننده‌اش نمی‌افتد.ؤ

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد